Highlights

CPH STAGE HIGHLIGHTS

Teateroplevelser, vi glæder os til!

Hvert år samler vi et uafhængigt programudvalg af fremtrædende personer fra det danske scenekunstmiljø for at udvælge årets Highlights i festivalprogrammet. I 2019 består udvalget af:

Danica Curcic Skuespiller (Forkvinde)
Søren Normann Hansen Administrationschef på Den Kongelige Ballet
Marie Brolin-Tani Kunstnerisk leder af Black Box Dance Company
Rie Hammer Redaktør på ISCENE og medlem af Reumert-juryen
Sargun Oshana Instruktør

  • Dark Noon
    Fix&Foxy

    Plakaten viser en sort hånd med en hvid revolver. Hvem der plaffer hvem i Dark Noon vides ikke, men muligheden for kontroversielt teaterstof er næsten uundgåeligt i instruktøren Tue Bierings livtag med vesten mod Afrika. Her er dømt lovløse tilstande, hvor publikum går rundt i en totalscenografi af en landsby fyldt med rød lerjord, gasbeton, bølgeblik og en bagende, kunstig sol. Med på scenen er et kompagni af sydafrikanske skuespillere, som medbringer kolonitidens erfaringer, bogen Det lille hus på prærien og en seksløber. Hvad der præcist skal ske, er svært at spå, men Biering lader sjældent publikum gå ’ustraffet’ fra en forestilling, og der er stort set garanti for et følelsesmæssigt rodeo-ridt og refleksion over egen selvforståelse.

  • De Fulde
    Det Kongelige Teater

    Det Kongelige Teater blænder op for det helt store udtræk af stærke skuespilkræfter i forestillingen De fulde, der tager livtag med kærligheden og livets mening. Her er alle berusede, for ”fra børn og fulde folk skal man høre sandheden” eller hvad? Den russiske dramatiker og etablerede enfant terrible, Ivan Vyrypaev, kan bryste sig af både priser og problemer. Han opererer i et æstetisk stilmiks af Tarantino og Tarkovsky og har tidligere udfordret den russiske selvforståelse, i forestillingen Dreams om stofafhængige unge, der førte til, at teatret blev lukket, og han selv måtte flytte. Helt så galt går det næppe på Det Kongelige Teater. Instruktøren Staffan Valdemar Holm sætter i scene, og han er en sand mester i at skildre menneskets mørke sider, tvivl og søgen – og altid med et særligt blik for den store fortælling og de suveræne skuespillerpræstationer.

  • Gashjertet
    Wunderverk

    DADA som papirteater – hvem har set det før? Nu er der chance for ved selvsyn at opleve et værk fra verdenshistoriens mest genre-ombruste periode, når papir-forestillingen Gashjertet får fysisk form på scenen. Holdet lover, at Gashjertet er ”en revolution uden blod – et sted mellem desperation og vild legelyst – i det reneste håb – om en ny verden”. Det er ikke helt klart, hvordan de tre skuespillere og papirteatret vil revolutionere verden, men WunderVerk har før høstet priser for deres samfundsrelevante, kunstnerisk stærke og helt igennem vidunderlige forestillinger, så mon ikke det også lykkes denne gang at ruske lidt op i vores vante følelser med stof til eftertanke, når de slipper DADA løs på scenen.

  • No Sex
    Black Box Theatre

    Sansemættet smukt og visuelt forførende – er ord, der falder først fra munden, når man ser på koreografien til No sex – en verden af køn. For hold da op, hvor er det fedt. Her behøves ingen baggrundsviden om dans og æstetik, bare lyst til at lade sig underholde af dans som tager sin tematik seriøst og tør fortolke i knivskarpe koreografier. Det handler om køn, seksualitet og forventninger fra såvel samfund som individ. På gulvet fortolker fire dansere, iført latex og transparente klæder, de mange temaer, mens de lader kroppene fortælle til lyden af elektroniske beats og drivende rytmer. Det er ungt, smart og overrumplende flot.

  • Post No Bills
    Kitt Johnson X-act

    Her er moderne dans med barsk tematik og blændende smuk koreografi. ”Et hovedværk i de seneste års krisekunst” skrev Politikens anmelder, mens Reumertjuryen kvitterede med prisen som Årets danser 2015 og ordene: ”Hun kravlede af sted som et døende insekt – klædt som en terrorist inden sidste aktion.” Kitt Johnson er altid på mission, og hendes værker er baseret på samfundsrelevante tematikker. Hun siger selv om Post No Bills at ”krise skal føre til kritik og ikke blot lides passivt”, mens Johnson med sjælden sans for nærvær og koreografisk perfektion, lader sine bevægelser arbejde sig ind i underbevidstheden, og de knivskarpe koreografier får blikket til at bjergtages. Et must hvis man er til moderne dans med tematisk kant.

  • Tam/Tyk/Tatoveret
    Kunstnerkollektivet LUX LUX LUX

    Hvad fortæller din krop de andre? Blikket er fordommens mester, når det dømmer og analyserer – men ser det korrekt? Nu kan du komme helt tæt på kroppen og dens kommunikation med andre, i en intim vandreforestilling, der vender blikket mod de særlige kroppe. Her er ingen fordomme, men en rasende oprigtighed i søgen efter samtale og forståelse for kroppe, der ikke ligner hinanden – for hvordan er det lige folk ser på dig, når du er tyk, tatoveret, trænet eller bare træt. Dialogen er baseret på dokumentar-materiale fra virkelige menneskers hverdagsoplevelser. Det bliver levende og intimt, når stykket spilles i en lille lejlighed, hvor publikum og fem skuespillere bevæger sig rundt imellem hinanden i tæt dialog om tanker, oplevelser og frustrationer over kroppen.

  • The BeatRoots
    Teatergrad

    Her er chancen for at møde teatret off stage – når det er allerbedst. The BeatRoots spilles i forsamlingshuse, foyer og koncertsale, hvis omgivelser tilfører forestillingen form og karisma i samspil med publikum. Holdet bag er specialiseret i byrumsteater, og er fx del af et sejlende teater, som sætter stykker op i en båd på Furesøen. Denne gang er der intet vand, men dybe rødder i jordens muld. Det er den prisbelønnede dramatiker Line Mørkeby, der lader sine nye ord om to landmandsbrødre, deres koner og band tage form i en fortælling om fællesskab og værdier, der udfordres i takt med succesen stiger. På ’scenen’ fyrer de musikalsk erfarne skuespillere op for koncert-stemning, stærke karakterer og country-sound, mens publikum befinder sig et sted mellem teater- og koncertoplevelse.

  • Venter – Peer Gynt ifølge Solveig
    Tivoli A/S

    Nu har Solveig ventet forgæves på sin Peer i mere end hundrede års fortolkninger af Ibsens Peer Gynt, og så kommer den verdensberømte romanforfatter Karl Ove Knausgård og lader hende træde i karakter som stykkets centrale skikkelse. Mere moderne bliver det vel næppe! Og når den catalanske instruktør, Calixto Beito, der er kendt for sine radikale nyfortolkninger af klassikere, så sætter i scene er der nærmest fuldbyrdet garanti for fornyelse. Det handler om eksistentiel ensomhed, som får stemme i Knausgårds libretto og lyd af Copenhagen Phil, 16 kammerkors-sangere og den norske super-sopran Mari Eriksmoen som Solveig. Her er internationalt musikteater, som virkelig tør satse nyt og tage moderne greb på gamle klassikere.