Festivalåbning: 29. maj
CPH STAGE International Days: 30. maj - 1. juni
Afslutningsfest: 8 juni
Tilmeldingen til CPH STAGE 2024 åbner i december 2023. Vil du være sikker på at være den første, der ved, hvornår tilmeldingen åbner, så tilmeld dig vores nyhedsbrev til branchen, så får du automatisk besked direkte i indbakken.
CPH STAGE er en åben festival for professionelt voksenteater. Det betyder, at de deltagende forestillinger skal være egnet for publikum fra 16 år, og at alle skal overholde gældende overenskomst. Indholdsmæssigt er festivalen åben for alle typer af forestillinger - både genopsætninger og premiereforestillinger. Derudover er readings, vækstlags- og skoleforestillinger også velkomne.
Deltagende teatre og grupper er selvstændigt ansvarlige for egen økonomi, herunder alle produktionsomkostninger, samt at alle myndighedskrav overholdes og nødvendige tilladelser er indhentet. Deltagere er ligeledes selv ansvarlige for at finde et spillested samt at fastlægge de nærmere aftaler for samarbejdet mellem gæstende gruppe og scene. Det er de deltagendes ansvar at sørge for indtastning af arrangementer i Tereba samt validering af indtastede oplysninger. Det er ikke muligt at få tilknyttet en forestilling til festivalen via Tereba, før man har tilmeldt sig via Eventotron og underskrevet tilmeldingsaftalen. CPH STAGE er ansvarlig for afviklingen af selve festivalen, herunder administration, kommunikation og produktion af udvalgte branche- og publikumstiltag.
Festivalen forventer, at de deltagende teatre overholder de gældende overenskomster. Dansk Teater indgår en særlig overenskomstaftale med Skuespillerforbundet om CPH STAGE. Du kan læse aftalen her. Da CPH STAGE modtager tilskud fra Den Danske Stat og Københavns Kultur- og Fritidsudvalg, er det en forudsætning for vores støtte, at vores samarbejdspartnere, herunder sponsorer, opfylder kravet om arbejdsklausuler. Det vil sige forventninger til løn - og arbejdsvilkår, herunder arbejdstid samt opholds – og arbejdstilladelser. Læs mere om arbejdsklausuler her.
Festivalen gennemfører en række gruppesalgsinitiativer, herunder firma-, organisations– og mediesamarbejder, samt festivalens egne værtsdrevne gruppeture. Dette sker som en del af festivalens publikumsudviklingsarbejde, samt for at styrke synligheden og øge salget af billetter. Det kunne f.eks. være for socialt udsatte grupper. Det indebærer, at festivalen kan lave salg af billetter med en reduktion, svarende til ”voksen gruppe” via kampagnekode. Det er muligt at fravælge i kontrakten med CPH STAGE.
Festivalen har derudover en række VIP’s, som får personlige kampagnekoder, der udløser 2 fribilletter pr. forestilling under festivalen. Dette er en service til to faggrupper, som alle deltagende arrangører/teaterproducenter på festivalen må forventes gerne at ville vise deres forestillinger til. Det gælder presse og støttegivere m.m. Det er muligt at fravælge i kontrakten med CPH STAGE.
CPH STAGE's festivalarmbånd er for både publikum og branche. Armbåndet kan bruges på dagen til alle forestillinger, der ikke er udsolgte. Når man køber en billet til et festivalarmbånd på vores hjemmeside, bliver man automatisk tilmeldt vores nyhedsbrev til publikum, hvor vi under festivalen dagligt vil sende tips om, hvilke forestillinger der stadig er billetter til. Deltagende spillesteder er automatisk med i armbåndsordningen og forpligter sig til at registrere, hvor mange publikummer med armbånd de lukker ind. Indtægten fra festivalarmbåndet vil efterfølgende blive fordelt mellem teatrene ud fra en fordelingsnøgle, der garanterer 15 % af løssalgsprisen. Armbåndet koster 300 kr.